ZEFmagazine recensie Inheritance

Tekst: Erik Steins

G.R. Harrison’s laatste album ‘Inheritance’ is al een tijdje geleden uitgebracht. Het losbarsten van het festivalgedruis heeft wellicht wat veel van onze aandacht en tijd opgeëist; vandaag verdient deze singer – songwriter uit Maastricht met dit album desalniettemin de aandacht.

Achter artiestennaam G.R. Harrison gaat Ruud Gijsen schuil,  die geen onbekende is op de Limburgse podia. G.R. Harrison is bekend van zijn zang- en gitaarwerk bij onder andere Texan Trail, The Wild Specialties, The Electrophonics en theaterprojecten als The Royal Axe Specialties en Moonshine Whisky.

Nu is het echter tijd voor zijn meest recente release ‘Inheritance’.  Het album bestaat uit twaalf nummers en is een fraaie mix van pop, folk en country. Na het beluisteren van het eerste nummer van het album (‘Oh my Dublin’) is al vrij snel te horen dat G.R. Harrison de nodige ervaring heeft opgedaan met al zijn voorgaande muzikale uitingen. De liedjes kennen een prachtige en volwassen opbouw en de hoorbare samenwerking tussen violiste Esther de Bont en geluidstechnicus Rick Haring pakt prachtig uit.

Het stemgeluid van G.R. Harrison en de sfeer die het album neerzet nodigen de luisteraar uit om een rustmomentje te nemen en te luisteren naar de teksten die keer op keer een tot de verbeelding sprekend plaatje schetsen. Een prettige afwisseling op bovengenoemde sfeer zijn onder andere de nummers ‘Flower lawn’ en ‘Wait,’ die een wat meer uptempo karakter hebben. Het album wordt afgesloten met het nummer ‘Fishing for life’, waar een paar bijzonder verfrissende studiotrucjes in verscholen gaan.

G.R. Harrison laat met dit album horen hoe een flinke muzikale basis gepaard kan gaan met een gezonde dosis creativiteit. In een wereld die net zoveel singer-songwriters telt als dat er nummers worden geschreven en een markt die wordt overspoeld met geluidsdragers weet G.R. Harrison zich met  ‘Inheritance’ te onderscheiden. Door de reeks kwalitatief goede nummers – waarin duidelijk veel tijd is gestoken – en het schitterende studio-productiewerk is dit album een blijvertje.

Lees hier de recensie op de website van ZEFmagazine.